Sähköiset kyselytyökalut

In­ter­net on täyn­nä mak­sut­to­mia pal­ve­lui­ta, joi­den avul­la voi teh­dä eri­lai­sia pie­niä ky­se­lyi­tä opis­ke­li­joil­le joko lu­en­nol­la tai an­taa nii­tä ko­to­na teh­tä­väk­si. Niin Suo­mes­sa kuin muu­al­la­kin ku­van Ka­hoot on jo jon­kin ai­kaa ol­lut se kai­kis­ta suo­si­tuin. Eni­ten sitä käy­te­tään tie­to­kil­pai­luis­sa (Quiz), mut­ta se toi­mii hy­vin myös mie­li­pide­ky­se­lyis­sä ja myös osaa­mi­sen kar­toit­ta­mi­se­sa sil­loin, kun ei ole tai ei ha­lu­ta jär­jes­tel­män kaut­ta ker­toa oi­ke­aa vas­taus­ta ja an­taa pis­tei­tä (Sur­vey). Uu­dem­mal­la Jumb­le-ky­sy­mys­tyy­pil­lä lai­te­taan nel­jä vaih­to­eh­toa oi­ke­aan jär­jes­tyk­seen. (Loka­kuus­sa 2019 al­ka­en mak­su­ton ver­sio si­säl­tää vain Quiz-moni­va­lin­ta­ky­se­lyt.)

Soc­ra­ti­ve ja Qui­zizz ovat sa­man­kal­tai­sia työ­ka­lu­ja kuin Ka­hoot. Soc­ra­ti­ve mah­dol­lis­taa myös mui­ta­kin ky­sy­mys­tyyp­pe­jä kuin moni­va­lin­nat. Sen ja Qui­zizz-ky­se­lyn saa­vat op­pi­jat teh­dä omaan tah­tiin. Mo­lem­mat ky­se­lyt voi­daan an­taa myös ko­to­na teh­tä­väk­si, Ka­hoo­tin osal­ta tämä on­nis­tuu vain kun käy­te­tään mo­bii­li­so­vel­lus­ta. Quiz­let puo­les­taan on kah­dek­sal­la teh­tä­vä­tyy­pil­lään pal­jon käy­tet­ty eten­kin ter­mien ja vie­rai­den kiel­ten opis­ke­lus­sa. Kie­lek­si voi va­li­ta myös ma­te­ma­tii­kan tai ke­mi­an saa­dak­seen eri­kois­merk­ke­jä käyt­töön. Live-ky­se­lyt tu­ke­vat ver­tais­op­pi­mis­ta ja niis­sä ryh­mät ki­saa­vat toi­si­aan vas­taan. Eri­lai­sis­sa teh­tä­vis­sä voi­daan yh­dis­tää teks­tiä ja ku­via tai ku­vas­sa ole­via koh­tei­ta (Di­ag­ram-teh­tä­vät).

Myös Mic­ro­sof­tin Of­fi­ce 365:n ja Goog­len lo­ma­ke­työ­ka­lut ovat moni­puo­li­sia ja mah­dol­lis­ta­vat eri­lais­ten ko­kei­den ja tes­tien te­ke­mi­sen sekä nii­den au­to­maat­ti­sen tar­kas­tuk­sen. Niis­sä voi ha­lu­tes­saan mää­ri­tel­lä, että vas­taa­mi­sen jäl­keen nä­kee koon­nin mui­den vas­tauk­sis­ta.

Mo­niin säh­köi­siin op­pi­mis­ym­pä­ris­töi­hin kuu­luu moni­puo­li­sia koe- ja teh­tä­vä­työ­ka­lu­ja, jois­sa on myös it­se­tar­kas­tu­via teh­tä­viä. Ny­kyi­sin Mood­le-, WordP­ress- ja Dru­pal-ym­pä­ris­töi­hin voi asen­taa H5P-työ­ka­lu­ja (ks. diat si­vun ala­o­sas­sa), joil­la voi luo­da noin 50 eri­lais­ta si­säl­tö­tyyp­piä, pe­liä tai teh­tä­vää, jois­ta op­pi­ja saa vä­lit­tö­män pa­laut­teen. Suo­men­kie­li­siä esi­merk­ke­jä ja oh­jei­ta löy­dät H5P pa­ran­tu­nut en­ti­ses­tään -blog­gauk­sen lop­pu­osan hai­ta­ri­teks­tis­tä sekä ja eng­lan­nin­kie­li­siä H5P:n verk­ko­sivuilta.

Lu­en­noil­la tai muu­toin käy­tet­tä­vien pik­ku­ky­se­lyi­den te­ke­mi­nen on help­poa. Pie­ni kil­pai­lu lu­en­nol­la aut­taa usein vii­meis­tään sil­loin op­pi­maan sen, mitä ei asi­as­ta vie­lä tie­dä, var­sin­kin kun sii­tä saa vä­lit­tö­män pa­laut­teen ja vas­tauk­set käy­dään läpi yh­des­sä. Opet­ta­jien li­säk­si myös op­pi­jat kan­nat­taa val­jas­taa täl­lais­ten ky­se­lyi­den te­ki­jöik­si. Ryh­mä­töi­tä tai tut­kiel­mia esi­tel­tä­es­sä, voi­si lo­puk­si olla ryh­män te­ke­mä Ka­hoot- tai Qui­zizz-ky­se­ly työn kes­kei­sim­mis­tä tee­mois­ta tai vaik­ka tut­ki­mus­men­tel­mis­tä. Lu­en­to­sar­jaan voi­daan liit­tää opin­to­pii­ri­työs­ken­te­lyä, jol­loin ku­kin opin­to­pii­ri te­kee vuo­rol­laan pie­nen ky­se­lyn lu­en­non kes­kei­sim­mis­tä tee­mois­ta seu­raa­van lu­en­non al­kuun.

Lä­hes kaik­ki ky­se­ly­työ­ka­lut toi­mi­vat niin, että opet­ta­jan täy­tyy kir­jau­tua, mut­ta opis­ke­li­joi­den ei. Yleen­sä opet­ta­ja saa ha­lu­tes­saan ky­se­lyn tu­lok­set ex­cel-tie­dos­to­na. Kun te­kee uu­den ky­se­lyn, voi va­li­ta, onko se vain omaan käyt­töön vai ja­kaa­ko sen jul­ki­ses­ti muil­le­kin kir­jau­tu­neil­le käyt­tä­jil­le, mikä on suo­si­tel­ta­vaa. Mo­neen pal­ve­luun kir­jau­tu­es­saan saa käyt­töön­sä jopa mil­joo­nia ky­se­lyi­tä, joi­ta voi ko­pi­oi­da it­sel­leen ja sit­ten muo­ka­ta ha­lu­a­mal­laan ta­val­la tai vaik­ka kään­tää toi­sel­le kie­lel­le.

Kun ky­se­lyi­hin liit­tää ku­via, voi käyt­tää omia tai hyö­dyn­tää avoi­mel­la Cre­a­ti­ve Com­mons –li­sens­sil­lä ja­et­tu­ja (ks. Avoi­met CC-li­sens­sit -dia­sar­ja). Esi­mer­kik­si pi­xa­bay.com -pal­ve­lun laa­jaa yli mil­joo­nan ku­van va­li­koi­ma on käy­tet­tä­vis­sä CC0-li­sens­sil­lä eli nii­tä voi käyt­tää jopa ku­vaa­jaa ja läh­det­tä mai­nit­se­mat­ta. Huo­maa, että pal­ve­lu tar­jo­aa haun jäl­keen myös Shut­ters­tock-vesi­lei­mat­tu­ja mak­sul­li­sia ku­via pal­ve­lun ra­hoit­ta­mi­sek­si.

Alle upo­te­tus­sa dia­sar­jas­sa on var­sin laa­ja koon­ti eri­lai­sis­ta mak­sut­to­mis­ta koe- ja ky­se­ly­työ­ka­luis­ta. Dia­sar­jan alus­ta näet jär­jes­tyk­ses­sä kaik­ki sii­nä esi­tel­lyt pal­ve­lut. Mat­lee­nan blo­gin säh­köis­ten ko­kei­den si­vul­ta löy­dät uu­sim­pien oh­jei­den ohel­la lin­kit pa­riin­kym­me­neen ky­se­lyyn, mi­hin voit tu­tus­tua vas­taa­mal­la sekä we­bi­naa­ri­tal­len­tei­ta ai­hees­ta. Tämä aut­taa ar­vi­oi­maan nii­den toi­mi­vuut­ta omas­sa ope­tuk­ses­sa.



Ak­ti­voi lu­en­to­siJou­lu­kuu 201912.12.2019