Johdanto

Siirsinkin tämän Moodle-kirjan lopulta SnellmanEDUn Moodleen eli tämän Zinen saa poistaa.
Oppaan tarkoitus

Tä­män op­paan ta­voit­tee­na on aut­taa lu­en­noit­si­joi­ta te­ke­mään lu­en­nois­taan ak­tii­vi­sem­pia, niin että lu­en­noil­la teh­dään muu­ta­kin kuin kuun­nel­laan ja kir­joi­te­taan omia muis­tiin­pa­no­ja. Opas esit­te­lee ver­kon mak­sut­to­mia pal­ve­lui­ta, jot­ka so­pi­vat käy­tet­tä­väk­si lu­en­noil­la ja muus­sa­kin ope­tuk­ses­sa. Säh­köi­set pal­ve­lut par­haim­mil­laan ak­ti­voi­vat vuo­ro­vai­ku­tus­ta ja hel­pot­ta­vat ky­sy­mys­ten esit­tä­mis­tä. Ky­sy­mi­sen kyn­nys voi olla kor­ke­al­la, jos 200 pää­tä kään­tyy kat­so­maan ky­sy­jää. Säh­köis­ten taus­ta­ka­na­vien on to­det­tu hel­pot­ta­van myös hei­kos­ti ope­tus­kiel­tä hal­lit­se­vien vuo­ro­vai­ku­tus­ta.

Ky­sy­mys­ten esit­tä­mi­nen on vain yksi opis­ke­li­joi­den ak­ti­voin­nin tapa. Op­pi­mi­sen kan­nal­ta on tär­ke­ää myös teh­dä it­sel­leen ta­voit­tei­ta, ja­kaa osaa­mis­ta op­pi­ja­yh­tei­sön kes­ken ja olla mu­ka­na poh­ti­mas­sa eri­lai­sia näkö­kul­mia ja jopa tuot­ta­mas­sa tie­toa. Kai­kes­ta di­gi­na­tii­vi­pu­hees­ta huo­li­mat­ta mo­nien opis­ke­li­joi­den tai­dot so­si­aa­li­sen me­di­an hyö­dyn­tä­mi­ses­sä opis­ke­lus­sa, työs­sä ja am­ma­til­li­ses­sa ver­kos­toi­tu­mi­ses­sa ovat var­sin hei­kot. Esi­mer­kik­si itse en ole tain­nut mo­neen vuo­teen osal­lis­tua yh­teen­kään am­ma­til­li­seen se­mi­naa­riin tai kon­fe­rens­siin, il­man että oli­sin hyö­dyn­tä­nyt Twit­te­riä taus­ta­kana­vana ja vuo­ro­vai­ku­tuk­sen sekä ver­kos­toi­tu­mi­sen vä­li­nee­nä. Näi­tä tai­to­ja on syy­tä har­joi­tel­la jo opis­ke­lu­ai­ka­na!

Esitellyt palvelut

Kaik­ki täs­sä op­paas­sa esi­tel­lyt so­si­aa­li­sen me­di­an pal­ve­lut ovat mak­sut­to­mia, jos­kin osas­ta on tar­jol­la myös mak­sul­li­nen ver­sio. Pal­ve­lut toi­mi­vat pää­osin sekä pc-ko­neil­la että mo­bii­li­lait­teil­la, joko se­lai­mel­la tai mak­sut­to­mil­la so­vel­luk­sil­la. Näis­tä on ker­rot­tu tar­kem­min yk­sit­täis­ten pal­ve­lui­den koh­dal­la.

Twit­te­riä lu­kuun ot­ta­mat­ta kaik­ki pal­ve­lut toi­mi­vat il­man opis­ke­li­joi­den pa­kol­lis­ta kir­jau­tu­mis­ta, jo­ten ne on help­po ot­taa käyt­töön. Kaik­ki pal­ve­lut ei­vät edel­ly­tä edes opet­ta­jan kir­jau­tu­mis­ta, jos­kin sitä kaut­ta saa usein hyö­dyl­li­siä lisä­o­mi­nai­suuk­sia.

Suu­res­sa osas­sa yli­o­pis­ton opin­to­jak­so­ja käy­te­tään Mood­lea. Täl­löin lu­en­noil­la käy­te­tyt pal­ve­lut kan­nat­taa yleen­sä upot­taa (lin­kit­tää) sin­ne tai muu­hun käy­tet­tyyn säh­köi­seen ym­pä­ris­töön ku­ten blo­giin. Mo­nes­ta pal­ve­luis­ta saa tätä var­ten val­miin upo­tus­koo­din (em­bed code). Ko­ko­nai­suu­den hah­mot­ta­mis­ta hel­pot­taa, että opis­ke­li­joil­la ja opet­ta­jal­la­kin on opin­to­jak­soa koh­den vain yksi verk­ko-osoi­te, min­ne kaik­ki on koot­tu.

Opas on CC-lisensoitu

Tämä opas on jul­kais­tu avoi­mel­la Cre­a­ti­ve Com­mons -li­sens­sil­lä CC BY-SA, mikä on epä­vi­ral­li­nen suo­si­tus oppi­ma­te­ri­aa­leil­le. Tätä opas­ta voi siis hyö­dyn­tää li­sens­sin eh­to­jen mu­kaan, alku­pe­räi­nen te­ki­jä ja läh­de (tämä opas tai sen yk­sit­täi­nen dia­sar­ja/vi­deo) mai­ni­ten.

Cre­a­ti­ve Com­mons on kan­sain­vä­li­nen ja epä­kau­pal­li­nen li­sens­si. Sen käyt­töä suo­sit­te­lee Ope­tus­hal­li­tus ja mo­net kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jät. Se on myös va­lit­tu Suo­men jul­kis­hal­lin­non ja EU:n li­sens­si­suo­si­tuk­sek­si. Ko­pi­os­ton sel­vi­tyk­sen (2015)  mu­kaan 48 % yli­o­pis­to-opet­ta­jis­ta oli kuu­kau­den si­säl­lä ja­ka­nut ver­kos­sa ja 36 % käyt­tä­nyt avoi­men li­sens­sin ma­te­ri­aa­le­ja. OKM:n Avoin tie­de- ja tutki­mus -hank­keen  ta­voit­tee­na oli, että vuo­teen 2017 men­nes­sä Suo­mi nou­si­si yh­dek­si joh­ta­vis­ta mais­ta tie­teen ja tut­ki­muk­sen avoi­muu­des­sa ja että avoi­men tie­teen mah­dol­li­suu­det hyö­dyn­ne­tään laa­jas­ti yh­teis­kun­nas­sa. Myös Tam­pe­reen yli­o­pis­to on mu­ka­na edis­tä­mäs­sä avoin­ta tie­det­tä.

Tämä opas on teh­ty alun­pe­rin ke­vääl­lä 2016 Tam­pe­reen tek­nil­li­sen yli­o­pis­ton opet­ta­jil­lel­le, joka on ny­kyi­sin osa Tam­pe­reen yli­o­pis­toa.) ope­tus­hen­ki­lös­töl­le ja täs­sä esi­tel­lään muu­ta­mia so­si­aa­li­sen me­di­an mak­sut­to­mia pal­ve­lui­ta, jot­ka so­pi­vat käy­tet­tä­väk­si lu­en­noil­la ja muus­sa­kin ope­tuk­ses­sa.

Hyviä lukuhetkiä!

Tä­män op­paan pika­link­ki on bit.ly/akti­voi­lu­en­to­si Pa­lau­tet­ta täs­tä op­paas­ta voit ker­toa alla ole­val­la Pad­let-sei­näl­lä. Tup­lak­lik­kaa sitä, niin pää­set luo­maan si­säl­töä. Voit olla myös suo­raan yh­tey­des­sä te­ki­jään, yh­teys­tie­dot alle­kir­joit­ta­neen blo­gis­sa, tai TTY:n Pe­da­Tec­hiin. Ai­heen tii­moil­ta jär­jes­te­tään myös kou­lu­tuk­sia. Seu­raa il­moit­te­lua!

Tam­pe­reel­la 13.5.2016
Mat­lee­na Laak­so
www.mat­lee­na­laak­so.fi

PS. TÄTÄ OPAS­TA ON PÄI­VI­TET­TY VII­MEK­SI LOKA­KUUS­SA 2019. Päi­vi­tyk­set kos­ke­vat lä­hin­nä muut­tu­nei­ta pal­ve­lui­ta ja päi­vi­tet­ty­jä dia­sar­jo­ja. Teks­tiin on myös li­sät­ty link­ke­jä, jois­ta löy­tyy päi­vi­tet­tyä tie­toa op­paan tee­mois­ta.

Ak­ti­voi lu­en­to­si – vink­ke­jä so­men hyö­dyn­tä­mi­seen, jon­ka te­ki­jä on Mat­lee­na Laak­so, on li­sen­soi­tu Cre­a­ti­ve Com­mons Ni­meä-Jaa­Sa­moin 4.0 Kan­sain­vä­li­nen -li­sens­sil­lä.
Tä­män li­sens­sin an­ta­mia oi­keuk­sia laa­jem­pia lu­pia voi olla saa­ta­vil­la osoit­tees­sa http://www.mat­lee­na­laak­so.fi/.

Ak­ti­voi lu­en­to­siJou­lu­kuu 201912.12.2019